نوشته شده توسط : mahchehregan

اهمیت مصرف امگا 3 برای سالمندان

ورود به دوره کهنسالی و افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف، ضعف بدنی و ناتوانی‌های حرکتی را افزایش می‌دهد. یکی از نکات مهم در پیشگیری از این مشکلات، تغذیه سالم و اصولی است. یک رژیم غذایی مناسب موجب تقویت بدن شده و از بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. بر اساس تحقیقات، مصرف امگا 3 یکی از نیازهای مهم بدن در دوره سالمندی بوده و فواید امگا 3 برای سالمندان شامل موارد مختلفی است.

امگا ۳ فواید زیادی برای بدن انسان دارد، از جمله اینکه به روند جذب کلسیم کمک می‌کند، مانع از رسوب کلسیم در بافت‌های استخوانی می‌شود و حتی پوکی استخوان را هم درمان می‌کند.

علاوه بر این خواص، مصرف امگا ۳ روی بیماری های روانی مثل افسردگی هم تاثیر مفیدی دارد و از بروز سرطان هایی مثل سرطان سینه، تخمدان و پروستات پیشگیری می‌کند. در این مقاله قصد داریم راجع به فواید مصرف امگا ۳ برای افراد مسن صحبت کنیم و با خواص این اسید چرب برای افراد مسن آشنا شویم.

خواص امگا 3

این اسید های چرب در بدن افراد ساخته نمی شود ولی مصرف آن برای تنظیم کردن فعالیت بدن لازم است، مصرف کردن امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی ضعیف، اختلالات چشمی، کم‌توجهی، سلامت پوست، درمان بیماری‌های قلبی، افسردگی، دیابت، بهبود زخم، ورم مفاصل و … خوب است.

اسید های چرب امگا 3 در انواع لوبیا، دانه‌ های چیا، گردو، بذر کتان، سبزیجات، ماهی سالمون، ماهی ساردین، قزل‌ آلا، شاه‌ماهی، ماهی تن، روغن ماهی، روغن سویا، روغن زیتون و روغن کانولا وجود دارد، در خیلی از مورد ها پزشک امگا 3 برای انسان ها تجویز می کند.

 

فواید امگا 3 برای سالمندان

اهمیت مصرف امگا 3 برای سالمندان

مصرف کردن این اسید ها مزایای زیادی برای بدن افراد سالمند دارد، افراد محقق گفته اند که استفاده کردن از امگا 3 با زیاد شدن طول عمر افراد رابطه مستقیم دارد، بیمارهای قلبی که زیاد امگا 3 مصرف کرده اند عمر بیشتر و طولانی تری داشته اند.

استرس، اضطراب، خستگی ذهنی، اختلالات عصبی و افسردگی از دیگر مشکلات شایع و رایج دوران سالمندی است، سالمندان به خاطر بیماری‌ها و ناتوانی حرکتی یا طرد شدن از سوی فرزندان، حس یاس و نامیدی به سراغ آن ها می آید، مصرف و استفاده کردن از این اسید های چرب در افراد سالمند خصوصا بانوان، اندازه ی استرس و نگرانی های آن ها را کم می کند.

مکمل های امگا سه تاثیر زیاد و مثبتی در درمان کردن مشکل های روحی سالمندان افسرده دارند و علائم و نشانه های آن را در افراد سالمند رفع می کنند.


همانطور که می‌دانید افراد مسن به خصوص زنان ماهیچه‌های ضعیفتری دارند. آن‌ها نمی‌توانند به خوبی راه بروند و ممکن است نتوانند راه‌رفتن خودشان را کنترل کنند. مصرف امگا ۳ در تقویت ماهیچه‌ها به سالمندان کمک می‌کند. یکی دیگر از مشکلات شایع در سالمندان، آرتروز است. محققان متوجه شدند که مصرف امگا از بروز علائم آرتروز پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت این بیماری را هم کم می‌کند.

از دیگر فواید و معجزه امگا ۳ می‌توان به تقویت حافظه سالمندان اشاره کرد. با مصرف امگا ۳ می‌توانید حافظه خودتان را بهبود ببخشید و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید. یکی از بیماری‌های شایع در سالمندان دیابت است.

سالمندانی که دیابت دارند بیشتر از بقیه ی سالمندان احتمال ابتدا به بیماری های قلبی عروقی را دارا هستند، پزشکان معتقد هستند که روغن ماهی سطح تری گلیسیرید خون را در بیماران دیابتی کم می کند و دیابت را در آن ها کنترل می کند.

یک بیماری چشمی که از علت های اصلی نابینا شدن در افراد بالای 60 سال به حساب می آید انحطاط ماکولا است، در این بیماری که با زیاد شدن سن احتمال دارد زیاد شود دید مرکزی افراد که برای کارهای دقیق از جمله خواندن و رانندگی کردن لازم است از بین می رود.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است اسید های چرب امگا 3 در مراقبت کردن از چشم و جلوگیری کردن از ابتلا به بیماری انحطاط ماکولا تاثیر خیلی خوبی دارد.


مقدار مصرف روزانه امگا 3

میزان مصرف مورد نیاز امگا 3 در گروه‌های سنی مختلف یکسان نیست. برای مثال میزان مورد نیاز این ماده غذایی در کودکان و بزرگسالان متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف امگا 3 در سالمندان در رده سنی افراد بالغ جای می‌گیرد. دوز مناسب امگا 3 در گروه‌های مختلف سنی به شرح زیر است:

اهمیت مصرف امگا 3 برای سالمندان

مصرف ماهی یا قرص امگا ۳؟

در مورد مصرف قرص امگا ۳ مطالعات متعددی انجام شده است. برخی از دانشمندان معتقدند که اسیدهای چرب موجود در قرص ممکن است باعث خونریزی بینی و اسهال شود. شواهد موجود در مطالعات هم نشان داده که بعضی‌ها در اثر مصرف قرص امگا ۳ دچار حالت تهوع می‌شوند و بوی دهان آزارشان می‌دهد. از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از حد قرص امگا ۳ می‌توان به بروز بادگلو، بوی بد دهان، تهوع و سوزش معده اشاره کرد.

حالا برای جلوگیری از عوارض مصرف امگا ۳ باید چه کرد؟‌

اولا اینکه مصرف قرص امگا ۳ را خودسرانه انجام ندهیم و با توجه به دستور و مشورت پزشک مصرف کنیم.
دوما تا حد امکان سعی کنیم امگا ۳ را از طریق مصرف ماهی به دست آوریم. به جز ماهی در گیاهانی مثل بذر کتان و جلبک هم اسیدچرب وجود دارد. مصرف گردو و روغن زیتون هم گزینه‌های خوبی برای امگا ۳ و اسیدهای چرب هستند.

 



:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 | نظرات ()